Een traantje wegpinken

image

Theo,

Veel bedrijven hebben er één, naast hun logo en hun naam, een ‘pay-off’. Ze hopen dat deze pay-off of slogan in één keer duidelijk maakt waar het bedrijf voor staat. En dat het de medewerkers de goede kant op leidt.

Een pay-off is soms nodig, soms ook niet. Veel bedrijven kunnen zonder. Tips en trucs voor het maken van een pay-off vind je trouwens hier.

Bij storytelling gaat het niet alleen om het vertellen van verhalen, maar ook om het verzamelen ervan. Een mooie manier om verhalen te verzamelen is mensen te vragen verhalen te vertellen die volgens hen linken met de pay-off van het bedrijf. Dus vraag de klanten en medewerkers van KPN eens verhalen te vertellen die horen bij ‘Voel je vrij’. Vraag klanten en medewerkers van Centraal Beheer Achmea eens welke verhalen er horen bij ‘Even Apeldoorn bellen’. Verzamel alle verhalen en zoek naar de rode draden. En zet dan de rode draden van klanten en medewerkers eens naast elkaar. Ik voorspel je, je ziet discrepanties.

Storytelling is volgens mij niet meer dan het maken van verhalen om ‘gaten’ te vullen, om de rode draden die je vindt binnen de organisatie weer aan te laten sluiten op die van de verhalen van de klant.

Over storytelling gesproken, heb je dit filmpje al gezien? Hoe echt het is, daar zullen we nooit achter komen, maar om eerlijk te zijn moest zelfs ik een traantje wegpinken (en dat ook nog in een klas vol studenten…). En maakt dit filmpje niet perfect duidelijk wat de essentie is van ‘Even Apeldoorn’ bellen? Zo zie je ook dat een goede pay-off jarenlang mee kan gaan, als je er maar voortdurend voor blijft zorgen dat deze gekoppeld is met de juiste verhalen:

Annet van Kruiningen.

Het verhaal van Annet en Theo lees je hier. Meer over Annet op haar website, Twitter, en Google+.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *